Maj, 2006 No. 32


OBELEŽEN SVETSKI DAN SLOBODE MEDIJA

Svetski dan slobode medija, 3. maj, obeležen je u Srbiji prigodnim akcijama dva novinarska udruženja i isto toliko novinarskih sindikata.
Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), Udruženje novinara Srbije (UNS), Sindikat novinara Srbije i Granski sindikat medija «Nezavisnost» pozvali su kolege iz svih medijskih kuća da 3. maja tačno u 11.55 časova prekinu rad i pročitaju Proglas. Elektronskim medijima bilo je preporučeno da nakratko prekinu emitovanje svojih programa i na taj način daju svoj doprinos realizaciji akcije «Pet minuta gromoglasne tišine». Organizovan je i prigodan skup kod Spomenika čitaocu u beogradskom Pionirskom parku. Tom prilikom pročitan je Proglas oba udruženja kojim se iskazuje nezadovoljstvo stanjem u oblasti medija i posebno se skreće pažnja na sve teži profesionalni i socijalni položaj zaposlenih u medijima.


EU: FINANSIJSKA POMOĆ MEDIJIMA U SRBIJI

Evropska unija obezbedila je preko Evropske agencije za rekonstrukciju (EAR) novi paket finansijske pomoći profesionalnom razvoju medija u Srbiji. U okviru programa Medijski fond izdvojena su sredstva od 2,8 miliona evra.
Sredstva su namenjena podsticaju istraživačkog novinarstva i doprinosu povećanja kvaliteta medijskih sadržaja ali i za unapređenje medijskog obrazovanja. Konkurs će biti objavljen krajem maja a mogu da se prijave svi mediji i medijsko-obrazovne institucije sa odgovarajućim projektima. Pojedinačni projekti biće finansirani sa iznosima koji će se kretati od 50.000 do 150.000 evra
Medijskim fondom će rukovoditi holandska organizacija Pres now


RRA UKIDA SATELITSKI PROGRAM BK TV

Savet Republičke radiodifuzne agencije početkom maja naložio je momentalni prekid emitovanje programa BK TV putem satelita. Istog dana na zahtev RRA prekinuto je emitovanje programa BK TV preko interneta.
Ovlašćeni predstavnici BK TV odbili su da sprovedu u delo nalog RRA nakon čega je usledila informacija da će odluka biti sprovedena uz pomoć policije.


COLOR PRESS: «BRAVO» ZA SLOVENAČKO TRŽIŠTE

Color Press Group – najveći izdavač magazina u SCG već četiri godine uspešno plasira na područje bivše Jugoslavije izdanja nemačke kompanije Hajnrih Bauer Ferlag – Bravo, Bravo Girl, BRAVO Screen Fun, Auto Start...
Predsednik kompanije CPG, Robert Čoban, saopštio je da će, počev od 18. maja ove godine, magazin Bravo biti prisutan i na slovenačkom tržištu. Slovenačko izdanje magazina pokrenuto je u partnerstvu sa lokalnim izdavačem, mariborskom firmom Video Top, a prvi broj je štampan u tiražu od 20.000 primeraka. U slovenačkoj verziji magazin će biti dvonedeljnik.
Robert Čoban je najavio da će Color Press Group do kraja ove godine pokrenuti i po jedan magazin iz Home&Garden i Travel programa kao i da će nastojati da veći deo od preko 70 magazina, koliko izdaju u regionu, štampaju u sopstvenoj, novoj štampariji koja je upravo počela sa radom.


PROTESTI UNS, NUNS I NOVINARSKIH SINDIKATA

Povodom pokušaja Saveta Radiodifuzne agencije da onemogući emitovanje programa BK TV putem satelita protestvovali su Udruženje novinara Srbije, Nezavisno udruženje novinara Srbije, Nezavisno društvo novinara Vojvodine, i novinarski sindikati.
U zajedničkom saopštenju, navedeno je, između ostalog, i da se: «Sprečavanje BK TV da emituje program preko satelita, kao i u slučaju privremenog onemogućavanja zemaljskog emitovanja programa i emitovanja na kablovskoj mreži, zasniva na istoj, spornoj odluci Saveta RRA koja sadrži dovoljno elemenata zloupotrebe položaja da bi dalje diskvalifikovala svaki ugled ovog tela u uvođenju reda u oblasti radio-difuzije u Srbiji».


PRIORITET TUŽBI BK TV

Vrhovni sud Srbije saopštio je da je primljena tužba RTV BK Telekom protv Saveta Republičke radiodifuzne agencije zbog jednomesečne zabrane emitovanja programa te televizije.
Saopšteno je da će Vrhovni sud u ovom upravnom sporu postupati prioritetno.


PONIŠTENA ODLUKA O ODUZIMANJU DOZVOLE BK TV

Vrhovni sud  Srbije uvažio je tužbu BK Televizije i poništio odluku Saveta Republičke radiodifuzne agencije o privremenom oduzimanju dozvole za emitovanje televizijskog programa u trajanju od 30 dana.
Savet Radiodifuzne agencije spornu odluku o zabrani emitovanja programa doneo je 25. aprila 2006. godine a RTV BK TV podnela je tužbu Vrhovnom sudu Srbije 29. aprila 2006. godine


HEMOFARM NIKAD BOLJI

Na šesnaestoj skupštini akcionara Hemofarm Koncerna (pridruženi član Asocijacije medija) Miodrag Babić, predsednik koncerna upoznao je akcionare sa izuzetnim uspesima u poslovanju Hemofarma tokom 2005. godine.
Babić je istakao da je 2005. godine zabeležen rast proizvodnje od 19,5 odsto, čime je postignut apsolutni rekord. Koncern ima 16 preduzeća u zemlji i 11 u inostranstvu, a tokom protekle godine proizveo je 174 miliona pakovanja različitih preparata. Koncern je izvezao fermaceutske proizvode u vrednosti od 63,1 milion evra, što predstavlja rast od 42 procenta u odnosu na prethodni period.
Prvi čovek Hemofarm Koncerna, Miodrag Babić istakao je da je samo tokom prošle godine registrovano 148 lekova u 17 zemalja, kao i činjenicu da će do kraja leta biti puštena u rad i fabrika u Rusiji na ukupnoj površini od 12.500 kvadratnih metara.
Akcije Hemofarma su u rukama 7.400 vlasnika, a samo tokom protekle godine njihova vrednost je porasla za 219 odsto.


TREĆI KANAL RTS PRESTAO DA EMITUJE PROGRAM

Treći kanal RTS i Radio 101, prestali su 4. maja da emituju program. Radiotelevizija Srbije donela je odluka o prestanku emitovanja programa nakon što je stupilo na snagu rešenje Trgovinskog suda u Beogradu o upisu u sudski registar novoosnovane Radiodifuzne ustanove Srbije, čime je okončana zakonom predviđena procedura transformacije Javnog preduzeća RTS u ustanovu Javnog radiodifuznog servisa Srbije i Vojvodine.
Preko predajnika Trećeg kanala do daljeg će biti emitovan Prvi program Televizije Beograd i prenos zasedanja Skupštine Srbije.


NIŽE CENE DIREKTNOG PRISTUPA INTERNETU

Telekom Srbija a.d. (pridruženi član Asocijacije medija) u cilju približavanja interneta korisnicima izmenio je način tarifiranja usluge: Direktan pristup Internetu za međunarodni saobraćaj. Izmenjene su tarife u maloprodaji velikim poslovnim korisnicima čime su drastično snižene cene.
Rezultat promene načina tarifiranja i sniženih cena je finansijski povoljnija usluga sa jasno razgraničenim elementima za obračun mesečne pretplate i mogućnostima za ostvarivanje popusta. Prema novom načinu obračuna u ukupan iznos mesečne pretplate ulaze i posebno se tarifiraju pristup Internetu i način pristupa Internetu.
Opširnije o svemu na internet adresi: www.telekomcentar.com





TOP 10 SVETSKIH BRENDOVA

Tabelu sa 10 najpoznatijih svetskih brendova prenosimo iz magazina «Brand». Magazin u svom prvom broju objavljuje kompletnu tabelu 100 najpoznatijih brendova.

2005
2004
Brend
Kompanija
Drzava
2005 vrednost brenda
1
1
Coca Cola
Coca Cola
SAD
67,525
2
2
Microsoft
Microsoft
SAD
59,941
3
3
IBM
Inteligent Business Machines
SAD
53,376
4 4
GE
GE
SAD
46,996
5
5
INTEL
Intel
SAD
35,588
6
8
Nokia
Nokia
Finska
26,452
7
6
Disney
Walt Disney Company
SAD
26,441
8
7
McDonald's
McDonald's Corporation
SAD
26,014
9
9
Toyota
Toyota Motor Corporation
Japan
24,837
10
10
Marlboro
Altta Group
SAD
21,189



KANDIDATI ZA PROGRAMSKI ODBOR

Odbor Skupštine Srbije za kulturu i informisanje izglasao je listu kandidata za Programski odbor Radiodifuzne ustanove Srbije i zajedno sa listom Republičke radiodifuzne agencije prosledio je u skupštinsku proceduru na usvajanje.
Saglasno Zakonu o radiodifuziji, programske odbore radiodifuznih ustanova Srbije i Vojvodine čine po 18 članova od kojih se po šest bira na predlog Skupštine Srbije odnosno Vojvodine, a po 12 na predlog Saveta RRA.
Na listi kandidata Odbora su: Rajko Baralić (SPS), Milorad Belić (NS), Aleksandar Lazarević (G17), Vukosav Tomašević (DSS), Meho Omerović (ES) i Dragor Hiber. Savet RRA je utvrdio listu kandidata na kojoj su: Jovan Aranđelović, Lazar Bošković, Nebojša Dugalić, Sonja Zimonjić, Đuro Kovačević, Jovan Kulundžija, Nenad Manojlović, Jovan Mirić, Milovan Mitrović, Ivan Nikčević, Čedomir Petrović i Milorad Roganović.


PROTEST RTL PROTIV ODLUKE RRA

Televizija RTL d.o.o. uložila je žalbu savetu Republičke radiodifuzne agencije na odluku ovog tela da se predstavnicima ove televizije onemogući uvid u delove dokumentacije televizija Avala, Košava i Happy koji se odnose na planirane investicije i garancije doprinosu većem kvalitetu programa.
Predstavnici RTL tražili su uvid u dokumentaciju pomenutih televizija kako bi uporedili prijave i ustanovili po kom osnovu je RRA prijave ovih televizija smatrala boljim od prijave RTL.


RRA HOĆE VLAST NAD INTERNETOM

Predstavnici Foruma za bezbednost i demokratiju ocenili su da predstavnici internet provajdera u Srbiji ne smeju ostati nemi pred pokušajima RRA da uspostavi vlast i nad Internetom. Saopštenje je usledilo nakon što je RRA zatražio od provajderske kuće Verat.net da obustavi mogućnost reemitovanja programa BK TV preko oficijelnog sajta.
FBD smatra da internet provajderi u Srbiji ne smeju ostati nemi «pred takvim ambicijama» jer je to i njihov poslovni interes, ili će u protivnom morati da se presele na servere u inostranstvu.


TV 5: ŽALBA NA ODLUKU RRA

Niška TV 5 (član Asocijacije medija) i zvanično je podnela prigovor na odluku Saveta Republičke radiodifuzne agencije o izdavanju dozvola za emitovanje tv programa na nacionalnom nivou.
Prema rečima izvršne direktorke TV 5 Nataše Čorbić ova televizija uložila je prigovor zbog «bitnih povreda odredaba upravnog postupka, postupka predviđenog Zakonom o radiodifuziji i Statutom RRA, kao i zbog povrede materijalnog prava i pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja».


«GRAĐANSKI LIST» PROTIV MIRČIĆA

Suđenje funkcioneru SRS Miloradu Mirčiću, po privatnoj krivičnoj tužbi novinara novosadskog «Građanskog lista» (član Asocijacije medija) koje je trebalo da se održi 9. maja, odloženo je jer tuženom «nije uredno dostavljen poziv» zbog čega se nije pojavio na suđenju.
Na suđenje su inače došli svi privatni tužioci odnosno novinari «Građanskog lista», njih oko 20 na čelu sa glavnim urednikom Jovanom Paripovićem i vlasnikom lista Miodragom Nikićem.
Tužba je podignuta još pre dve godine nakon što je Mirčić na jednoj konferencii za štampu novinare «Građanskog lista» nazvao «ustaškim i prohrvatskim».


DELTA M LANSIRALA OMEGU 3

Kompanija Delta M, deo Delta Holdinga (pridruženi član Asocijacije medija), u okviru novog proizvodnog programa fabrike ulja «Sunce» iz Sombora lansirala je novu klasu jestivih ulja –"premium".
Premium klasu čine četiri nova ulja proizvedena po najsavremenijoj tehnologiji proizvodnje, a među njima najveću pažnju privlači "Omega 3" ulje. Reč je o jedinstvenom proizvodu na našim prostorima. Reč je o ulju koje sadrži idealan odnos polinezasićenih masnih kiselina omega 3 i omega 6. Ove sastojke Svetska zdravstvena organizacija je pre dve godine proglasila veoma korisnim u prevenciji bolesti srca i krvnih sudova.
Omega 3 ulje na Novosadskom sajmu već je dobilo titulu šampiona kvaliteta.


LETNJI KAMP U ORGANIZACIJI NNŠ

Novosadska novinarska škola najavila je održavanje letnjeg kampa na temu: «Nacionalni park Fruška Gora u dokumentarnim i tv žanrovima».
Kamp je namenjen mladima do 30 godina iz regiona i cele Evrope, zainteresovanim za profesionalno usavršavanje u oblasti televizijskih dokumentarnih žanrova.
Kamp će voditi stručnjaci Novosadske novinarske škole u saradnji sa Media Art Service International i Fakultetom dramskih umetnosti u Novom Sadu.
Kamp će biti realizovan sredinom jula, a rok za prijave ističe 25. juna 2006.
O svemu opširnije na adresi: www.novinarska-skola.org.yu


ODRŽANA SKUPŠTINA ANEMA

Asocijacija nezavisnih elektronskih medija održala je redovnu skupštinu na kojoj su najavljena nova usmerenja i pravci razvoja ANEM-a.
Za predsednika Skupštine izabran je Saša Mirković, predsednik UO RTV B92, a za potpredsednika Milorad Tadić, direktor Radio Boom 93 iz Požarevca. Članovi petočlanog UO su i Dragan Kocić (Radio City), Boban Tomić (RTV Bajina Bašta) i Slobodan Stojšić (Radio 021).


NAGRADE NUNSA ZA ISTRAŽIVAČKO NOVINARSTVO

Nezavisno udruženje novinara Srbije povodom Svetskog dana slobode medija po prvi put je dodelilo nagrade za izuzetan uspeh ostvaren u istraživačkom novinarstvu. Prva nagrada u kategoriji novinara sa iskustvom dodeljena je Vladi Marašu za prilog «Deportacija – nagrada za lojalnost» emitovanom na TV B92.
Prva nagrada za radio prilog u kategoriji mladih novinara dodeljena je Banetu Grkoviću, novinaru Radio Beograda za prilog «Dokument» a u istoj kategorini nagradu za tv prilog dobila je Jasmina Seferović za prilog «Sa robije na robiju».
Prva nagrada za seriju tekstova pripala je Đorđu Padejskom za tekstove o lovu na zaštićene vrste ptica. Tekstovi su objavljivani u listu «Zrenjanin».


PRVI BROJ ČASOPISA «NEKRETNINE»

Na tržištu štampe odnedavno je prisutan i časopis «Nekternine». Reč je o luksuzno opremljenom i kvalitetno odštampanom magazinu koji izdaje firma «Neros System». Cilj magazina je, prema uvodnoj reči uredništva, da «objedinjuje sve nekretnine, investitore, agencije za nekretnine, uređenje enterijera i firme koje doprinose da se stvori bolji uvid u savremenu i bolju gradnju.
Magazin, za koji uredništvo nije navelo dinamiku izlaženja, može da se kupi na bolje snabdevenim kioscima po ceni od 170 dinara. «Nekretnine» štampa Reprograf iz Beograda, a distribuiraju ih Polidor i Rapelpress. 


ŽENE I MEDIJI

Grupa za ženska ljudska prava B.a.B.e. predstaviće 24. maja 2006. godine publikaciju i nezavisne video produkcije realizovane u sklopu programa «Žene i mediji».
Prezentacija će biti održana u Centru za kulturnu dekontaminaciju u Paviljonu Veljković u Beogradu.


NOVO NA TRŽIŠTU: MAGAZIN «BRAND»

Magazin «Brand» pojavio se na našem tržištu pod parolom «Prvi srpski interaktivni magazin». O dinamici izlaženja ove publikacije može se zaključivati samo iz naznake na naslovnoj strani da je reč o majsko – junskom izdanju, koje se na kioscima može kupiti po ceni od 180 dinara.
Izdavač ovog izuzetno dobro štampanog magazina je firma «8G» d.o.o. iz Beograda, štampa je poverena subotičkoj «Rotografici», a distribucija «Pressingu».
U uvodnoj reči glavni urednik časopisa kaže da je «magazin, svojom orijentacijom, namenjen svim subjektima koji imaju i vide svoju ulogu u svetu brendova...»
Tema broja posvećena je najpoznatijim svetskim brendovima.


«LINK» O DOKUMENTARCIMA

Tema najnovijeg, majskog broja časopisa Link posvećena je dilemi: «Dokumentarac kao roba – da ili ne». Kao i uvek, sadržajem magazina  dominiraju tekstovi posvećeni unapređenju rada elektronskih medija, a o svemu opširnije na: www.mediart.org

 

 


EKONOMIST O «BUDUĆNOSTI TRŽIŠTA KAPITALA NA BALKANU»

Ekonomist Media Group (član Asocijacije medija) organizuje drugu godišnju konferenciju na temu «Budućnost tržišta kapitala na Balkanu».
Konferencija na kojoj će biti reči o izgradnji ambijenta stimulativnog za investitore, unapređenju zakonodavnih okvira, standardima Evropske unije, iskustvima investitora iz regiona, pametnim ulaganjima i penzionim fondovima, kao i novim metodama za razvoj tržišta kapitala, biće održana 14. i 15. juna 2006. godine u Beogradu.
Opširnije o svemu na: www.ekonomist.co.yu




NOVINARI ZASLUŽUJU VIŠE OD POŠTOVANJA I ZAHVALNOSTI 

Koićiro Macura, generalni direktor UNESKO-a izjavio je u Kolombu na centralnoj proslavi Svetskog dana slobode medija da je taj praznik ove godine posvećen načinu na koji zaštita i unapređenje osnovnih ljudskih prava na slobodu izražavanja i slobodne medije može pomoći osiguranju još jednog ljudskog prava – slobodu od siromaštva.
Podsećajući prisutne da je tokom prethodne godine ubijeno 150 medijskih profesionalaca, a da je više od 500 pritvarano, ili zatvarano Macura je izjavio da novinari zaslužuju više od poštovanja i zahvalnosti – oni zaslužuju našu posvećenost i zaštitu.


PR SAJAM U REPUBLICI SRPSKOJ

Agencija za tržišno komunicireanje «Eter» u saradnji sa banjalučkim velesajmom organizuje od 23. do 28. novembra 2006. godine prvi sajam posvećen PR i marketinškim aktivnostima. Kako organizatori saopštavaju, na sajmu se pored kompanija iz regiona očekuje i učešće izlagača iz US, Kanade, Japana i Australije.
Opširnije o svemu na adresi: www.eter.eu.com


HRVATSKA: EPH TUŽEN ZBOG BESPLATNIH NOVINA

Samo tri dana pre izlaska besplatnih dnevnih novina  «Metro Hrvatska» zagrebački Trgovinski sud raspravljaće o zahtevu firme «Metro Zagreb» da se Europapress Holdingu (EPH) zabrani distribucija novog dnevnika, jer na tržištu već postoji list istog imena.


«ZLATNI PROSJAK» 2006

Festival lokalnih TV stanica «Zlatni prosjak» 2006. održaće se u Košicama (Slovačka) od 7. do 10. juna.
Poslednji rok za prijavljivanje učešća u takmičarskom delu ovog festivala ističe 25. maja 2006. a opširnije informacije o festivalu očekuju vas na adresi: www.festival.sk


RUMUNIJA: RINGIER PROMOVISAO BESPLATNE NOVINE

Švajcarska izdavačka kuća Ringier preko svoje rumunske firme promovisala je 2. maja prve besplatne dnevne novine u Rumuniji.
Pod nazivom Compact besplatni dnevni list se štampa u tiražu od 150.000 primeraka i može da se pronađe u nekom od 230 specijalnih boksova postavljenih u Bukureštu i okolini.


NEMAČKA: SPORT B.Z. ZA SVETSKO PRVENSTVO U FUDBALU

Samo tri dana pre početka Svetskog fudbalskog prvenstva, 6. juna, najveći i najstariji berlinski dnevni list Berliner Zeitung lansiraće na tržište sportski dnevni list «Sport B.Z.». Novi sportski dnevnik imaće do 32 stranice posvećene svim događanjima na Svetskom fudbalskom prvenstvu i prodavaće se po ceni od 50 centi u Berlinu i okolini.


MAĐARSKA: ELL DECO NA MAĐARSKOM

Francuska medijska grupacija Hachette promovisaće najkasnije prvog juna magazin Ell Decoration na mađarskom jeziku.
Reč je o dvomesečniku čiji prvi broj će biti štampan u tiražu od 45.000 primeraka i biće jedini internacionalni magazin posvećen uređenju kuća – na mađarskom jeziku.
Magazin Ell Decoration ima 22 izdanja širom sveta i štampa se u ukupnom tiražu od 1,8 miliona primeraka.


USA: NAJTIRAŽNIJE DNEVNE NOVINE

U šestomesečnom periodu koji je okončan 31. marta 2006. godine najprodavaniji dnevni listovi u USA bili su: USA Today (2.272.815 primeraka dnevno); The Wall Street Journal (2.049.786); The New Zork Times (1.142.464); Los Angeles Times (851.832) i The Washington Post (724.242).


HRVATSKA: EPH PRODAJE 26 ODSTO UDELA U «TISKU»

Predstavnici najveće hrvatske novinsko izdavačke kuće Europapress holding (EPH) potvrdili su da će ova kompanija prodati 26 procenata vlasništva u kompaniji «Tisak» - najvećoj distributerskoj firmi u Hrvatskoj.
Prodaja udela u «Tisku» uslov je koji je pred EPH postavila Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja u kontekstu EPH-ove želje za preuzimanjem «Slobodne Dalmacije».
Dobro obavešteni izvori kažu da se za kupovinu udela u «Tisku» nadmeću «Delo prodaja», kompanija Hachette i jedna neimenovana domaća distributerska kuća, ali da najveće šanse ima slovenačko «Delo prodaja».




Copyright Asocijacija medija - 2004.
arhiva.asmedi.org
zoran.papic@asmedi.org

ASOCIJACIJA NOVINSKIH IZDAVAČA I ELEKTRONSKIH MEDIJA
Vasilija Gačeše 9c
11000 Beograd
Tel/Fax: (+381 11) 30 65 545

Članice-osnivači:

KOMPANIJA NOVOSTI AD • POLITIKA N&M • POLITIKA AD • NIN D.O.O. • NEDELJNI TELEGRAF
VREME D.O.O • EUROPAPRESS D.O.O. • BK TELEKOM • RTV STUDIO B • RADIO TELEVIZIJA 5 NIŠ
TANJUG • NIP FONET D.O.O. • ZAJEDNICA RADIO - TV STANICA SRBIJE
CONSULTING & MARKETING AGENCY • MEDIA CENTAR NIŠ • KOLOR PRESS • BURDA D.O.O.
GRAĐANSKI LIST • EKONOMIST • BLIC PRESS D.O.O.

Ukoliko ne želite više da primate ovaj newsletter pošaljite e-mail na ovu adresu!